nedeľa, 12. októbra 2014

Jeseň je tekvica!


Milujem jeseň! Môj najobľúbenejší mesiac v roku je práve október. Babie leto, príjemných 20 stupňov, ohnivo sfarbené koruny stromov, sladká vôňa jablkových sadov, Slávnosti kapusty v Stupave, vyrezávané tekvice, Jack Skellington, vinobrania, jesenné Tatry či Horehronie... žltučké listy na tmavej kôre stromov odrážajúce posledné teplé slnečné lúče - ako pohladenie na duši! Áno, som melancholik od hlavy až po päty :)

S jeseňou prichádza aj zber úrody. Všetci záhradkári zbierajú plody svojej poctivej celoročnej práce. Jabĺčka, hrušky, hrozno, slivky, kapusta, mrkva, brusnice, cesnak, fazuľka, zemiaky... a v neposlednom rade TEKVICE! Videli ste už niekedy ozajstné tekvicové polia? Jedno také sme míňali minulý víkend pri Nitre - paráda! V mnoha krajinách je práve tekvica akýmsi symbolom jesene a obľúbená "jesenná príchuť." Dnes už ju dávajú naozaj do všetkého - tekvicová zmrzlina, tekvicové latte, chipsy, keksy dokonca aj tekvicové maslo... tekvicové všetko! Určite poznáte pumpkim pie - klasický americký koláč, ktorý sa jedáva na Halloween a Deň vďakyvzdania. Nedávno som si taký tekvicový koláčik dala v jednej kaviarni v centre Bratislavy, ale akosi mi nezachutil. Hovorím si: "Z tej tekvice sa predsa musí dať upiecť aj niečo chutnejšie ako je toto?!" Na internete samozrejme nájdete množstvo receptov, stačí si len vybrať. Na mojom blogu sa najbližšie dni môžete tešiť na vynikajúci tekvicový chlebík či čokoládovo-tekvicové brownies. 


Základom každého receptu je tekvicové pyré (vo svete sa predáva v konzerve). U nás ho ale nedostanete kúpiť a preto si treba urobiť poctivé domáce tekvičkové pyré. Ja osobne som podľahla pečenej tekvici, jej vôňa a chuť ma úplne dostali!


Domáce tekvicové pyré 


Tekvicové pyré môžete urobiť vpodstate z akejkoľvek tekvice. Celkovo sa odporúčajú menšie kusy na jedenie, lebo veľké tekvice majú už horkastú chuť a skôr sa z nich vyrezávajú strašidlá. Ja som v obchodoch videla dva druhy tekvice - hokkaido a podlhovastú tekvicu na pečenie. Ja preferujem práve hokkaido pre jej krásnu sýtu oranžovú farbu. 

Ako na to: tekvicu umyjeme, odrežeme stonku a prekrojíme ju na polovicu zvislo. Lyžicou vydlabeme semená (tie si môžete opražiť do polievky). Plech vystelieme papierom na pečenie a položíme naň tekvice prekrojenou časťou dolu. Pečieme na 200 stupňov približne 35-45 minút. Tekvica je hotová, keď do nej zapichnete nôž úplne ľahko. Povrch tekvice bude miestami hnedý a popraskaný, vtedy je správne prepečená.

Upečenú tekvicu necháme trochu vychladnúť a potom z nej jednoducho ošúpeme vrchnú šupku. Ak nie je dostatočne upečená, nepôjde vám šúpať, ale môžete vnútro vyškrabať lyžicou. Tekvicu nakrájame na kocky, dáme do misky a rozmixujeme ponorným mixérom do hladka (prípadne použite kuchynský robot). Skladujeme v chladničke v uzavretej nádobe, prípadne sa dá aj zamraziť.

4 komentáre:

  1. Ahoj
    Chcela som sa spytat: preco supes Hokajdo? Ved to je velka skoda. Skus to aj so supkou len to pec trosku dlhsie a pekne ti zmekne. Ja peciem na 190°C zhruba hodinku a stvrt- hodinku a pol podla velkosti. Cele to naladujem do kuchynskeho robotu a zmixujem. Akurat to mixujem trosku dlhsie ako ty ked nemas supu ale ide to rovnako uplne do hladka. A v pohode taketo pyre pouzivam aj na pumpkin spice latte a na hociake sladke kludne aj na cheesecake.
    http://karolina-azzaro.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zaujimave, to ma ani nenapadlo. Najskor by som mala obavy z kupovanej tekvice - narazam na to ak nie je BIO. Moj zaludok sa mi vzdy vypomsti ak zjem jablka ci citrony postrekove. Ale vyskusat to najblizsie pri tekvici od babky zo zahrady, moze to dodat celemu kolaciku vyraznejsiu chut. Dakujem za tip.

      Odstrániť
    2. Fuuuha tak to mas dost blbe. No ja vsetko drhnem ako blazon. Niekde som citala ze by mala zabrat soda b. ak ju das do horucej vody a v tom vyumyvas citron. Ale neviem ci by sa mi chcelo na tvojom mieste hocico skusat :). Ale ak mas osvedceny recept ako vycistit ovocie napise. od teba to bude istota :).
      K

      Odstrániť
    3. Asi to je preto ze sme vzdy mali cerstve ovocie a zeleninku od babky, alebo sa od mojho detstva tie postreky tak zmenili. Kazdopadne je to obcas humáč! Nejaky taky recept nemam, proste sa snazim riesit len to "BIO" alebo vsetko supem.

      Odstrániť